składniki propłodnościowe

Z cyklu SKŁADNIKI PROPŁODNOŚCIOWE – CYNK

Cynk a płodność

Cynk jest niezbędny do syntezy i prawidłowego działania hormonów płciowych (estrogenów i progesteronu), działa w połączeniu z witaminą E (pestki słonecznika, produkty z pełnego ziarna). Poprawia absorbcję witaminy B6, której niedobór prowadzi do zahamowania wydzielania estrogenów przez jajniki.

Jest niezwykle istotny do utrzymania regularnych cykli menstruacyjnych, produkcji komórki jajowej oraz niezbędny w przebiegu prawidłowego podziału komórek u płodu. Ma działanie odtruwające – jest antagonistą ołowiu i kadmu.

W relacji z innymi pierwiastkami istotna dla poziomów estrogenu i progesteronu jest właściwa proporcja cynku do miedzi.

Cynk ponadto jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego namnażania się komórek tarczycy oraz wpływa na metabolizm tyroksyny i trójjodotyroniny (hormonów wydzielanch przez tarczycę).  Jego niedobór może powodować obniżenie ilości hormonów tarczycy oraz spowolnienie podstawowej przemiany materii. U pacjentów z chorobą Hashimoto niedobór cynku powoduje wzrost ilości przeciwciał anty-TPO .

Tymczasem cynk jest jednym z częściej niedoborowych pierwiastków.

W jakich produktach go szukać?

Źródła cynku w diecie: pestki dyni, chude mięso i mleko, żółtko jaja, kasza gryczana, kiełki zbożowe, płatki i musli naturalne, orzechy, fasola, ryby morskie, owoce morza, ostrygi.

Warto wiedzieć!

Czarna herbata, kawa, duże ilości błonnika, suplementacja żelazem mogą hamować absorbcję cynku. Nie popijaj więc kanapek z chleba razowego czarną mocną herbatą, poranna kawa, gdy jesz musli na śniadanie też nie będzie najlepszym rozwiązaniem dla optimum wchłanialności tego składnika. Do musli natomiast wrzuć pestki dyni: B6 + cynk to idealna para. Chcesz wzmocnić efekt? Wypij napar z imbiru z plastrami cytryny i pomarańczy.

 

Uwaga: porada nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z dietetykiem, jeśli potrzebujesz wsparcia zgłoś się na indywidualną konsultację dietetyczną.

Inni czytali również

Niedoczynność tarczycy, PCOS i zbyt krótka faza lutealna – jak leczyć je dietą?

Zaburzenia hormonalne mają kluczowy wpływ na płodność. Niektóre z nich... więcej

Nasz dietetyk: Co jeść na co dzień, czyli szybkie i zdrowe przekąski do pracy

Nie wiesz, co jeść podczas starań? Zastanawiasz się, jakie witaminy i... więcej

Świąteczne potrawy sprzyjają leczeniu PCOS, Hashimoto i endometriozy. Które?

Również podczas świąt Bożego Narodzenia nie musisz rezygnować z diety... więcej

Poronienia nawykowe, choroby tarczycy i niski progesteron? Może pomóc dieta!

W jaki sposób zmienić dietę, aby zwiększyć prawdopodobieństwo... więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *