Dobrze płatna praca a niepłodność? Sprawdź, czy to, co robisz, może ci pomóc

To, co już masz i co posiadasz, może się przydać do walki z niepłodnością. Nie chodzi tylko o pozytywne myślenie – choć bez niego będzie trudno, ale także o wszystko, co udało ci się do tej pory osiągnąć. Praca, samochód, małżeństwo – wszystko ma wielkie znaczenie podczas starań o ciążę. To twoje zasoby, które są twoją siłą. Jak je wykorzystać?

Zasobami nazywamy w psychologii wszystkie te rzeczy (materialne i niematerialne), które pomagają nam przetrwać i osiągać wyznaczane przez nas cele. Są to więc:

  • dobra, które posiadamy (np. dom, samochód, oszczędności),
  • stan, który osiągnęliśmy (np. stała praca, wieloletni związek, satysfakcjonujące relacje z innymi, wsparcie społeczne, dobre wykształcenie),
  • nasze cechy osobowościowe (np. umiejętności, kompetencje, poczucie własnej wartości, poczucie sprawstwa i wpływu na nasze życie)
  • talenty i zainteresowania (np. znajomość obcego języka, hobby, poczucie rytmu, umiejętność gry na instrumencie, uprawiany przez nas sport),
  • doświadczenie życiowe (np. trudne sytuacje, z którymi mierzyliśmy się w przeszłości, obserwacja i wnioski z doświadczeń innych ludzi),
  • nasze zdrowie (np. dobra forma fizyczna, brak nadwagi, brak chorób przewlekłych, zdrowe nawyki żywieniowe).

Pomoc na wyciągnięcie ręki

Zasoby pomagają nam radzić sobie ze stresem i z trudnymi sytuacjami w życiu. Towarzyszą nam od czasów dzieciństwa. Nie myślimy o nich na co dzień, choć wykorzystujemy je w wielu  codziennych sytuacjach. Niepłodność jest dla wszystkich par nową sytuacją. Wiele z nich wcześniej nie spodziewała się, że będzie musiała zmierzyć się z jakąkolwiek trudnością podczas starań o dziecko.

Gdy jesteśmy w nowej, nieznanej sytuacji, możemy doświadczyć poczucia bezradności i braku wpływu na to, co nas spotyka. Warto wtedy poszukać w sobie zasobów, które pomagały nam podczas poprzednich trudnych doświadczeń życiowych i mogą okazać się pomocne teraz. Nie rozwiążą one podstawowego problemu jakim jest niepłodność, ale znacząco wpłyną na to jak sobie z nią radzimy oraz przybliżają do osiągnięcia celu.

Przykładami wykorzystania zasobów do walki z niepłodnością mogą być:

  • dobrze płatna praca, która pozwoli opłacić leczenie,
  • hobby, które pozwoli zredukować poziom codziennego stresu,
  • trwały i satysfakcjonujący związek z partnerem,
  • sieć wsparcia społecznego, czyli przyjaciele i rodzina, z którymi jesteśmy w dobrych i otwartych relacjach,
  • zdrowe nawyki żywieniowe, które pozwolą poprawić nasz stan zdrowia,
  • poczucie wpływu na własne życie,
  • zaufanie co do słuszności podejmowanych przez siebie decyzji, czyli przejęcie odpowiedzialności za siebie, swój związek i proces leczenia,
  • brak wiary w zabobony i w postrzeganie niepłodności jako „kary” wymierzonej za to, co zrobiliśmy w przeszłości. Jeżeli niepłodność będzie interpretowana w kategoriach „kary”, wówczas zamykamy się na aktywne poszukiwanie rozwiązań i metod leczenia choroby. Stajemy się wtedy bierni wobec niej i przyjmujemy ją, godząc się na to, że sobie na nią „zasłużyliśmy”.

>>> przeczytaj: Też wierzysz w te mity na temat ciąży! Sprawdź.

Każdy ma swoje zasoby!

Dobrą informacją w temacie zasobów jest to, że każdy z nas ma ich przynajmniej kilka (jeśli nie kilkanaście i więcej).  Są one przez nas wykorzystywane i dobrze je znamy z innych sytuacji. Jeżeli czujemy, że w ostatnim czasie niepłodność jest dla nas tematem trudnym, warto zastanowić się nad dostępnością własnych zasobów i możliwością wykorzystania ich podczas leczenia.

Można wspólnie z partnerem lub indywidualnie wypisać je na kartce, dopisując ich rolę w radzeniu sobie z niepłodnością. Być może są takie zasoby, o których istnieniu nie zdawaliście sobie sprawy. Być może okaże się, że z części zasobów już skorzystaliście. Być może dostrzegacie potrzebę zgromadzenia większej ilości zasobów, które w sytuacji niepłodności byłyby pomocne. Być może straciliście jakieś zasoby (np. stabilną i niestresującą pracę) i będziecie chcieli je odzyskać. Scenariuszy tego co w sobie odkryjecie może być wiele.

Teraz czas na odbycie podróży w głąb siebie i odkrycie własnych możliwości.


Anna Wietrzykowska, jest psychologiem, psychoterapeutą pracującym w nurcie systemowym. Specjalizuje się w pracy indywidualnej z osobami dorosłymi, parami oraz rodzinami. Od 2014 roku jest Członkiem Nadzwyczajnym Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej. Swoją pracę terapeutyczną poddaje superwizji. W obszarze jej zainteresowań zawodowych znajduje się praca z parami zmagającymi się z niepłodnością, rodzicami przygotowującymi się na narodziny dziecka, rodzicami, którzy stracili dziecko oraz rodzicami potrzebującymi wsparcia w wychowaniu. Więcej informacji na www.psycholognieplodnosci.pl


Przeczytaj także:

Tak trudno uwierzyć, że się udało! Dlaczego zamiast radości z ciąży czujesz lęk?

 

Inni czytali również

Sprawdź 10 sygnałów, które mówią, że nie radzicie sobie z niepłodnością

Bez względu na to, czy niepłodna jest ona, czy niepłodny jest on - problem z... więcej

Plan B – musisz go mieć podczas leczenia niepłodności

W końcu się decydujesz – na in vitro, inseminację, adopcję zarodków,... więcej

Tak trudno uwierzyć, że się udało! Dlaczego zamiast radości z ciąży czujesz lęk?

W końcu się udało! Po miesiącach lub latach leczenia i starań w... więcej

Gdzie leży granica kontroli w nieustannych staraniach o ciążę

Wiele pacjentek zmagających się z niepłodnością dobrze to zna. Zaczyna... więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *