mdlosci ciazowe i hg nieplodnirazem

Mdłości w ciąży: 10 domowych sposobów, aby zapobiec nudnościom i wymiotom

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Cieszy tym bardziej, gdy rodzice musieli starać się o nią dłuższy czas. Jednak niektóre z ciążowych dolegliwości takie jak mdłości mogą odbierać przyszłej mamie radość z tego czasu. Czy istnieją domowe sposoby na mdłości w ciąży?

Mdłości w ciąży: kiedy i skąd się biorą?

Badania dowodzą, że aż 50-80 proc. kobiet ma nudności w ciąży. Jeśli występują podczas pierwszej ciąży prawdopodobieństwo wystąpienia ich w kolejnych ciążach waha się od 15,2 do 81 proc. Określa się je mianem „porannych mdłości”, gdyż bardzo często występują rano. Jednak objawy te dotykają ciężarne także w innych porach dnia i nocy – często po posiłkach. Najczęściej pojawiają się u kobiet ok. 6 tygodnia ciąży (czasem też w 4 TC) i trwają przez pierwszy trymestr. Największe nasilenie objawów następuje przed upływem 9 tygodnia ciąży, jednak zdarza się u niektórych kobiet występują przez całą ciążę. Ponadto, mdłości mają różny stopień nasilenia – dla niektórych ciężarnych może być to bardzo uciążliwy objaw.

Mdłości i wymioty w ciąży związane są ze zmianami hormonalnymi, jakie następują w organizmie kobiety. Organizm wytwarza duże stężenie gonadotropiny kosmówkowej (hCG – hormon chroniący wczesny płód) i estradiolu.

Ponadto, progesteron spowalnia perystaltykę jelit, zwiększa się kwasowość żołądka i organizm kobiety w naturalny sposób oczyszcza się, dzięki czemu chroni dziecko przed toksynami i innymi szkodliwymi substancjami, które mogłyby zaszkodzić mu w najważniejszym etapie jego rozwoju (tworzą się wtedy organy dziecka). 

Niepowściągliwe wymioty ciężarnych

Nudności mogą trwać przez całą ciążę. Jednak połączone z wymiotami mogą być ryzykowne.

Niepowściągliwe wymioty ciężarnych to jednostka chorobowa, która może być bardzo szkodliwa i prowadzić np. do uszkodzenia wątroby. Ciężkie nudności i wymioty w niewielu przypadkach prowadzą do śmierci, jednak choroba wpływa na dziecko i organizm matki.

Ciężarna jest odwodniona, ma niedobory witamin, często niedokrwistość i zaburzenia równowagi elektrolitowej. Tym samym taki stan organizmu matki może wywoływać również niedobory u dziecka. W takich przypadkach kobieta wymaga leczenia, często także hospitalizacji. Leczenie jest bardzo ważne, gdyż często dochodzi do powikłań związanych z życiem i zdrowiem matki i dziecka. Przyczynami niepowściągliwych wymiotów ciężarnych może być otyłość, nadczynność tarczycy, dysfunkcje wątroby, ciąża wielopłodowa, pierwsza ciąża, niepowściągliwe wymioty ciężarnych przy wcześniejszych ciążach. Choroba ta stwierdzana jest u 2 proc. ciąż.

Nudności i wymioty w ciąży zmniejszają ryzyko poronień?

W piśmie „Journal of the American Medical Association (JAMA) Internal Medicine” opublikowano badania zespołu naukowców Enrique Schistermana z Amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia Dziecka i Rozwoju Człowieka, które dowodzą, że nudności i wymioty występujące u ciężarnej w pierwszym trymestrze ciąży przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka poronienia.

U kobiet, które miały nudności i wymioty w pierwszym trymestrze ciąży ryzyko poronienia było mniejsze nawet o 75 proc. Zaś u kobiet, które miały te objawy tylko w pierwszych tygodniach ciąży ryzyko poronienia było niższe o 50 proc. 

Może to wynikać z faktu, że kobieta mniej wtedy je, co sprawia, że zmniejsza ryzyko spożycia szkodliwego pożywienia. Dodatkowo, stwierdzono, że spożywanie mniejszej ilości jedzenia pobudza wzrost łożyska. Takie wyniki badań potwierdzili także badacze z Uniwersytetu w Liverpoolu. W świetle tych badań mdłości ciążowe chronią ciążę i dziecko.

10 domowych sposobów na ciążowe mdłości – pokonaj nudności i wymioty!

Sposób #1: Pij wodę! Pij tylko między posiłkami, nie pij w ich trakcie. Po posiłku odczekaj 20-30 minut zanim napijesz się czegokolwiek. Woda pomoże ci wypłukać toksyny. Nie wskazane jest picie kawy, napojów gazowanych i słodzonych.

Sposób #2: Pij herbatki imbirowe. Imbir świetnie radzi sobie z nudnościami i wymiotami skutecznie je niwelując. Kup korzeń imbiru (nie pomaga sproszkowany) i dodawaj do wody.

Sposób #3: Jedz niewielkie posiłki. Na początku ciąży posiłki duże objętościowo mogą nasilać mdłości. Jedz nawet 7 posiłków, jednak zdecydowanie mniejszych. 

Sposób #4: Unikaj zapachów. Ciężarna na początku ciąży jest bardzo wyczulona na zapachy i smaki. Warto o tym pamiętać i ich unikać. Umożliwi to uniknięcie przykrych dolegliwości. 

Sposób #5: Zadbaj o dietę. Niewskazane w diecie ciężarnej są dania smażone, tłuste, ciężkostrawne. Zastąp je daniami lekkimi – przygotowane na parze, gotowane. 

Sposób #6: Unikaj pikantnych dań. Mogą podrażniać i obciążać żołądek. 

Sposób #7: Zawsze bądź syta. Głód może wspomagać nudności, dlatego też zawsze noś przy sobie przekąskę.

Sposób #8: Potrzebujesz witaminy B6. Niektóre kobiety w ciąży cierpią na mdłości ze względu na niedobory witaminy B6. Porozmawiaj o tym z lekarzem – odpowiednia suplementacja powinna załagodzić objawy.

Sposób #9: Wysypiaj się. Regularny i zdrowy sen wyciszy cię, pomoże wypocząć organizmowi. 

Sposób #10: Wychodź na spacery. Dotleniaj organizm – dużo spaceruj, wietrz regularnie mieszkanie.

Polecamy także:

Witaminy i minerały w ciąży – jakie są ważne i co warto suplementować?

Grypa w ciąży lub przed in vitro. 5 sposobów, by zwalczyć wirusa

Trwa sezon na roztocza. Jak walczyć z alergią w ciąży i czy trzeba odstawić leki

Inni czytali również

Nie tylko księżna cierpi na hyperemesis gravidarum. Przyczyny i leczenie HG

Około 80% kobiet spodziewających się dziecka doświadcza porannych... więcej

Witaminy i minerały w ciąży – jakie są ważne i co warto suplementować?

Wreszcie jesteś w ciąży! Twój organizm musi teraz dostarczyć odpowiednich... więcej

Jesteś w ciąży? Zobacz, czego nie robić, aby nie zaszkodzić sobie i dziecku

Ciąża to wyjątkowy czas, którego wyczekuje wiele par starających się o... więcej

Wszystko, co koniecznie musisz wiedzieć na temat poronienia

Poronienie to zawsze jest trauma dla kobiety. Tym większa, gdy jest świadoma... więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *