Nasz dietetyk: Dieta dr Dąbrowskiej a ciąża. Czy to naprawdę działa?

Długie starania są nierzadko motywacją do zrzucenia nadprogramowych kilogramów. Kobiety często postanawiają rozprawić się z nimi na własną rękę. Aby wreszcie zajść w ciążę szukają szybkich i drastycznych diet. Popularną dietą, na którą decyduje się ostatnio wiele kobiet marzących o dziecku, jest dieta odchudzająca dr Dąbrowskiej. Jednak czy faktycznie jest to dobre rozwiązanie?

Dieta dr Dąbrowskiej – dobry sposób na kilogramy kobiet starających się o dziecko?

Dieta dr Dąbrowskiej polega na spożywaniu dużej ilości warzyw i owoców o niskiej zawartości cukru, odstawieniu mięsa, ziaren, oleju oraz warzyw i owoców bogatych w błonnik. Kaloryczność diety wynosi około 800 kcal/dzień. Należy jednak pamiętać, że racjonalna dieta powinna dostarczać praktycznie jeszcze raz tyle kalorii – ok. 1600-1800 kcal/dzień.

Dodatkowo niezwykle istotna jest podaż białka, tłuszczów i węglowodanów – w diecie dr Dąbrowskiej jest ona kilkukrotnie niższa niż zalecana. Autorka diety pisze o niesamowitych ozdrowieniach, przypadkach chorych, którym medycyna nie potrafiła pomóc, kobietach, którym udało się zajść w ciąże po bardzo długich okresach starań.

Niestety, szukając rzetelnych publikacji, które potwierdziłyby skuteczność tej diety nie znalazłam ani jednej.

Nie ma żadnych potwierdzeń naukowych, które popierają dietę dr Dąbrowskiej.

Dieta a ciąża: Czy dieta dr Dąbrowskiej daje efekty?

Oczywiście, stosując dietę dr Dąbrowskiej, uzyskamy szybki efekt odchudzający, lecz podczas jej stosowania będziemy odczuwać senność, rozdrażnienie, zmęczenie, niepokój, zawroty głowy, kołatanie serca, ciągłe uczucie głodu i problemy ze skórą. Dodatkowo, po diecie, a właściwie poście dr Dąbrowskiej, może powstać efekt jo-jo. O efekcie jo-jo mówi się wówczas, gdy wahania masy ciała po 5 miesiącach są większe niż 10 proc. od masy ciała, którą się osiągnęło. Należy pamiętać, że efekt jo-jo jest skutkiem nieprawidłowo zbilansowanej diety.

Diety niedoborowe, takie jak dieta dr Dąbrowskiej, jeśli są stosowane przez długi czas, mogą prowadzić do brak odpowiedniej ilości witamin oraz składników mineralnych w organizmie. Tym samym zajście w ciążę u osób, które starają się o nią od dłuższego czasu jeszcze wydłuży ten okres.  

Po zakończeniu diety dr Dąbrowskiej wraca się do spożywania „normalnych” potraw, czyli na nowo w jadłospisie pojawia się mięso, chleb czy makarony. Powrót do wcześniejszych nawyków żywieniowych spowoduje, że spożyte produkty zamiast trawione, będą zamieniane przez organizm w tkankę tłuszczową. Będzie się tak działo za sprawą obniżenia przemiany materii przez dietę niskokaloryczną.

Dieta płodnościowa i nie tylko

Zdrowa dieta i racjonalne jedzenie to przepis na szybkie zajście w ciążę, a także piękną sylwetkę i dobre samopoczucie. O tym, jak zmieniać nawyki żywieniowe pisałam już we wcześniejszym artykule.

<<< Przeczytaj cały artykuł!

Dla przypomnienia – racjonalna dieta opiera się na poniższych zasadach:

1. Regularnie. Spożywaj 5 posiłków dziennie, co 3 godziny.
2. Posiłki. Staraj się jeść śniadanie do godziny od wstania, a kolację najpóźniej 2-3 godziny przed pójściem spać.
3. Woda. Pij dużo wody – około 2 litrów dziennie​.
4. Różnorodność. Dbaj, by dieta była urozmaicona – bogata w owoce, warzywa, pieczywo, mięso, nabiał oraz tłuszcze.
5. Bez chemii. Wybieraj nieprzetworzone produkty, nie kupuj: mrożonej pizzy, zapiekanek, zupek
chińskich, słodyczy, ciast, drożdżówek.
6. To jest dobre. Staraj się wybierać chude mięsa, jogurty jedynie naturalne, a chleb wieloziarnisty.
7. Przygotowanie. Jak najmniej smaż, wskazane jest za to pieczenie w piekarniku, duszenie, gotowanie na parze.
8. Sport. Wprowadź aktywność fizyczną minimum 3 razy w tygodniu – rower, spacer, biegi, aerobik, basen – ok. 30-40 minut.

Stosując się do powyższych zasad zdrowego żywienia efekty osiągnie się na stałe. Oczywiście proces utraty zbędnych kilogramów i przywrócenia równowagi w organizmie nie będzie trwał dwa tygodnie, a wydłuży się do kilku miesięcy. Jednak dzięki temu można mieć pewność, że dba się o swoje zdrowie, a nie mu szkodzi.

Zdrowe odchudzanie to gubienie około 1 kg na tydzień. Dlatego też w miesiąc, po wprowadzeniu zdrowych nawyków żywieniowych można pozbyć się ok. 4 kg.

Aby bardziej zmotywować cię do zdrowego odżywiania przygotowałam przykładowy jadłospis na 1800 kcal. Do dzieła! >>>

  • Strony:
  • 1
  • 2

Inni czytali również

Nasz dietetyk: Tak powinna wyglądać płodna dieta na wiosnę (+jadłospis)

Jak jeść wiosną, by mieć siłę i energię, a przy okazji zgubić zbędne... więcej

Dietetyk: Hashimoto – co jeść, by sobie pomóc i nie zaszkodzić? (+jadłospis)

Choroba Hashimoto dotyka coraz więcej młodych kobiet. Osłabienie,... więcej

Dieta przy cukrzycy ciążowej – co jeść, aby nie zaszkodzić sobie i dziecku?

Ciąża to niezwykły czas dla kobiecego organizmu, często wiąże się ze... więcej

Czy grillowanie to dobry pomysł w trakcie starań o dziecko? (+przepisy)

Sezon grillowy w pełni, a wy postawiliście się zdrowo odżywiać i... więcej

Komentarze: 1

Post leczniczy dr Dąbrowskiej nie jest dietą odchudzającą i nie powinien być jako taka stosowany. Jest to post oczyszczający i wiele badań samej doktor dowodzi, że pozwala opanować wiele chorób cywilizacyjnych w tym cukrzycę i choroby tarczycy. Oczywiście, że jej skutkiem ubocznym jest chudnięcie, ale nie ono jest celem tego postu i nie powinna być oceniana pod tym kątem. Ponadto po poście dr Dąbrowskiej należy wprowadzić racjonalne, odpowiednio zbilansowane żywienie, które zapobiegnie efektowi jo-jo, a same lecznicze działanie postu jest warte tych kilku tygodni wyrzeczeń.
Ma ona również wiele ograniczeń i nie każdy może ją stosować, należy bardzo restrykcyjnie przestrzegać jej zasad, w związku z czym nie jest to odżywianie dla każdego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *