Tak trudno uwierzyć, że się udało! Dlaczego zamiast radości z ciąży czujesz lęk?

W końcu się udało! Po miesiącach lub latach leczenia i starań w gabinecie ginekologicznym słyszycie te wyczekane słowa: „Gratulacje, spodziewają się Państwo dziecka”. Dlaczego zamiast radości i szczęścia górę biorą lęk i strach?

W pierwszej chwili pojawia się ogromna fala radości, czasem wzruszenie, czasem poczucie odrealnienia, jakby to, co się dzieje, było tylko snem, z którego mielibyście się wybudzić. Jednak moment wybudzenia nie nadchodzi, a Wy wracacie z pierwszym zdjęciem USG i listą zaleceń do domu. Czy to normalne?

U niejednej kobiety w takiej sytuacji pojawiają się myśli: „Czy powinnam funkcjonować normalnie?”, „Czy mogę chodzić do pracy?”, „Czy zjedzenie tego mi nie zaszkodzi?”, „Czy nie powinnam na siebie uważać”? U niejednego mężczyzny natomiast: ,, Czy za bardzo jej nie zdenerwowałem?”, „Czy mam jej opowiadać o swoim ciężkim dniu w pracy?”, „Czy będę dobrym ojcem?”. Może także pojawić się lęk przed tym, czy nie zaszkodzi się dziecku i nie dojdzie do poronienia. Przecież tak wiele lat czekaliście na ciążę, a to, że się udało, oznacza kolejny okres oczekiwań – narodziny. Jak radzić sobie z lękiem podczas ciąży?

Ciało wysyła sygnały

Aby radzić sobie z emocjami najpierw musimy je zidentyfikować. Czy to co odczuwam to lęk? Czy smutek? Czy może obawa? Co czuję w danej chwili? Czy to co odczuwam się zmienia, czy jest stałe? Jak reaguje moje ciało? Czy jest napięte czy rozluźnione? Jak oddycham? Mam przyśpieszony czy spowolniony oddech? Czy najchętniej zostałabym/zostałbym w domu w łóżku, czy mam w sobie tyle energii, że mogłabym/mógłbym góry przenosić? Wszystkie sygnały z ciała są ważne, ponieważ podpowiadają nam co właśnie w danej chwili odczuwamy.

Różne emocje w różny sposób wpływają na różne osoby. Są pewne podobieństwa i są pewne różnice. Wiele osób, gdy odczuwa smutek woli zostać w jednej pozycji i nie podejmować żadnej aktywności (np. przeleżeć cały dzień pod kocem). Czy Ty także jesteś taką osobą? Jak dotąd reagowałaś/reagowałeś będąc smutnym/smutną? A lęk? Jak działa na mnie lęk? Czy paraliżująco czy Warto w tym miejscu odwołać się do innych sytuacji, w których pojawiały się w naszym życiu te same emocje, które odczuwasz teraz.

Tak trudno uwierzyć, że się udało…

Kolejnym ważnym krokiem jest zaakceptowanie tego, co czujemy, bez pretensji i poczucia winy, że przecież powinniśmy czuć tylko radość i wdzięczność, bo w końcu się udało. Emocje mają to do siebie, że nie reagują na to jak ,,powinno być”. One po prostu są. A to, czy im zaprzeczamy, czy oddajemy im głos zleży od nas. Ciąża była przez Was wyczekiwana od dłuższego czasu. Wielu parom zmagającym się z niepłodnością  w pewnym momencie wydaje się tak nierealnym wydarzeniem, że gdy w końcu się pojawia boją się w nią uwierzyć. Z obawy przed jej utratą odkładają przywiązywanie się do dziecka i do wyobrażeń siebie jako rodzica. Boją się, że gdy tylko zaczną przywiązywać się do dziecka i cieszyć ciążą, to stanie się coś „złego” (np. dojdzie do obumarcia płodu lub wykrycia ciężkiej wady genetycznej).

Jest to rodzaj tzw. myślenia magicznego, które spełnia funkcję ochronną. Ma przygotować daną osobę na trudne doświadczenie lub nieszczęście, które może wydarzyć się w niedalekiej przyszłości.

Warto jednak pamiętać o tym, że taki moment może nigdy nie nadejść, a stres (związany z ciągłą potrzebą mobilizacji w razie gdyby coś trudnego nam się przytrafiło) odczuwany na poziomie biologicznym jest bardzo obciążający dla organizmu. Naszemu ciało jest obojętne czy dane wydarzenie dzieje się naprawdę czy tylko w naszych wyobrażeniach, ponieważ w obu tych sytuacjach odczuwamy stres. Nie jest mu jednak obojętne czy tego stresu mamy w życiu dużo czy mało i czy jest on możliwy do uniknięcia czy też nie.

Jak poradzić sobie z lękiem

Gdy już dowiedzieliście się, czy lęk Wam towarzyszy, i zaakceptowaliście jego pojawienie się – przyszła pora na pracę z nim. Jest wiele technik terapeutycznych pracy z lękiem np. techniki behawioralne, systemowe, psychoanalityczne czy gestalt. W zależności od tego, który nurt terapeutyczny wydaje się bliższy naszym poglądom, możemy wybrać technikę dla siebie. W internecie i w fachowej literaturze znajdziemy dokładny opis technik radzenia sobie z lękiem. Warto sięgnąć do sprawdzonych źródeł informacji np. oficjalnych stron polecanych przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne czy publikacji wykładowców akademickich (np. wydanych przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne). Można też skorzystać z usług psychoterapeuty lub psychologa, którzy pomogą Wam przygotować się do nowej roli życiowej i pokażą jak skutecznie radzić sobie z lękiem i z innymi trudnymi emocjami.


Anna Wietrzykowska, jest psychologiem, psychoterapeutą pracującym w nurcie systemowym. Specjalizuje się w pracy indywidualnej z osobami dorosłymi, parami oraz rodzinami. Od 2014 roku jest Członkiem Nadzwyczajnym Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej. Swoją pracę terapeutyczną poddaje superwizji. W obszarze jej zainteresowań zawodowych znajduje się praca z parami zmagającymi się z niepłodnością, rodzicami przygotowującymi się na narodziny dziecka, rodzicami, którzy stracili dziecko oraz rodzicami potrzebującymi wsparcia w wychowaniu. Więcej informacji na www.psycholognieplodnosci.pl


Przeczytaj także:

Gdzie leży granica kontroli w nieustannych staraniach o ciążę

 

Inni czytali również

Jak sobie radzić z trudnymi emocjami i uczuciami podczas starań o dziecko?

Im dłużej się starasz o dziecko i im więcej za tobą niepowodzeń, tym... więcej

Sprawdź 10 sygnałów, które mówią, że nie radzicie sobie z niepłodnością

Bez względu na to, czy niepłodna jest ona, czy niepłodny jest on - problem z... więcej

Dobrze płatna praca a niepłodność? Sprawdź, czy to, co robisz, może ci pomóc

To, co już masz i co posiadasz, może się przydać do walki z... więcej

„Jestem Anna, jestem niepłodna” Czy grupa wsparcia ma sens?

Nikt nie zrozumie niepłodności lepiej niż inni niepłodni – pewnie często... więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *