Witaminy i minerały w ciąży – jakie są ważne i co warto suplementować?

Wreszcie jesteś w ciąży! Twój organizm musi teraz dostarczyć odpowiednich substancji nie tylko tobie, ale również twojemu dziecku. Dlatego niezwykle ważne jest to, co jesz – w twojej diecie nie może niczego brakować, inaczej niedobory odczujesz nie tylko ty, ale również twoje dziecko. Jakich witamin i minerałów szczególnie potrzebuje kobieta w ciąży, aby zapewnić zdrowie i właściwe funkcjonowanie sobie i dziecku?

Przede wszystkim dieta!

Będąc w ciąży, musisz wiedzieć, że dobrze zbilansowana dieta to podstawa. Dzięki odpowiednio dobranym składnikom spożywczym dostarczysz sobie, a tym samym swojemu dziecku wszystkiego czego potrzebuje do prawidłowego rozwoju. Musisz pamiętać, że brak niektórych witamin i minerałów może doprowadzić do nieodwracalnych zmian płodu, wad, a także chorób. To właśnie dzięki temu, że będziesz odżywiała się zdrowo i jadła dla dwóch dostarczysz swojemu dziecku witamin i minerałów potrzebnych do budowy kości, mięśni, organów i innych komórek ciała.  

Dlatego jeśli odżywiasz się zdrowo i jesz: sezonowe warzywa i owoce, kasze, razowe pieczywo, makarony, ryż, chude mięso, ryby, orzechy, nasiona i dobre oleje, to z pewnością nie będziesz musiała suplementować witamin i minerałów.

Nie wiesz, czy twoja dieta jest odpowiednia? Zastanawiasz się, czy powinnaś stosować preparaty wspomagające?  Z pewnością nie zażywaj niczego bez konsultacji z lekarzem. Preparaty z witaminami i suplementami mogą zaszkodzić tobie i twojemu dziecku.

Niedobory w organizmie – co robić?

Ciąża to okres, w którym nierzadko kobiety nie czują się najlepiej. Bardzo często mogą dokuczać im ciążowe dolegliwości. Niektóre kobiety walczą z anemią, inne mają mdłości, jeszcze inne skurcze mięśni czy odczuwają wyjątkowe poddenerwowanie.

Te i inne dolegliwości mogą uniemożliwiać dostarczenie kobietom w ciąży wszystkich potrzebnych witamin i minerałów. W takich sytuacjach niezbędna będzie suplementacja – jednak zawsze zgodna z zaleceniami lekarza, nigdy samodzielna. 

Jakie witaminy i minerały są potrzebne kobiecie w ciąży?

1. Kwas foliowy 

Inaczej nazwany jest witaminą B9. Lekarze zalecają suplementację kwasu foliowego jeszcze przed zajściem w ciążę – najlepiej 3 miesiące przed poczęciem dziecka. Obecność w organizmie tej witaminy jest ważna w pierwszych 3 miesiącach ciąży. Dowiedziono, że jej niedobory mogą powodować wady układu nerwowego i rdzenia kręgowego. 

Oprócz preparatów z kwasem foliowym można również znaleźć go w: ciemnozielonych warzywach (szparagi, brokuły, szpinak, kapusta włoska), papryce, natce i korzeniu pietruszki, kiwi.

Należy pamiętać, że dieta nie zawsze może zapewnić dzienne zapotrzebowanie, które wynosi 4 mg. 

2. Witaminy z grupy B

Do witamin grupy B należą witaminy: B1, B2, B3, B6 i B12. Niedobory tych witamin mogą niekorzystnie wpływać na układ krążenia i układ nerwowy, a także na funkcjonowanie metabolizmu człowieka. Ich odpowiednia ilość wpływa również na samopoczucie przyszłej mamy – bez nich kobietę w ciąży męczą wymioty i mdłości.

Witaminy B1, B2, B3 i B12 dostarczają produkty takie jak chude mięso, ryby, podroby, sery, mleko, jajka. Natomiast źródłem witaminy B6 są: mięso, drób, ryby, drożdże, jajka, mleko.

3. Witamina C

Witamina C pozytywnie wpływa na układ odpornościowy kobiety w ciąży. Ponadto, witamina C poprawia również przyswajalność żelaza. Jako naturalnym antyoksydant uniemożliwia rozprzestrzenianie się wolnych rodników.

Witaminę C można dostarczyć do organizmu dzięki: owocom cytrusowym,porzeczkom, malinom, kiwi, cebuli, pomidorom, brokułom, a nawet brukselce. 

Lekarze z reguły zalecają suplementację witaminy C kobietom w ciąży mającym nadciśnienie, cukrzycę czy w ciąży bliźniaczej.

4. Żelazo

Wiele kobiet w ciąży boryka się z niedokrwistością. Aby zapobiec anemii należy dbać o właściwą podaż żelaza. Brak niedoborów zapobiega niskiej wadze urodzeniowej dziecka, a także przedwczesnemu porodowi. 

Najlepszym źródłem żelaza jest czerwone, chude mięso.

Zalecana dawka żelaza to 30 mg.

5. Magnez 

Na niedobory tego pierwiastka skarżą się kobiety w trzecim trymestrze ciąży. Mogą doskwierać im wtedy dolegliwości takie jak: drętwienie i bóle nóg, kołatanie serca, czy zaburzenia koncentracji. 

Aby zapobiec niedoborom magnezu, należy jeść banany, figi, migdały, kasze, a także pić wodę wysokomineralizowaną i kakao. 

6. Jod

Jod to kolejny ważny pierwiastek dla kobiety w ciąży. Dzięki niemu prawidłowo funkcjonuje tarczyca, a co za tym idzie – prawidłowo rozwija się mózg i kości dziecka. Hormony tarczycy pełnią bardzo ważne funkcje, gdyż to przez ich nieprawidłowe działanie może dojść do poronienia bądź odklejenia łożyska. To właśnie od ich nieprawidłowe funkcjonowanie może spowodować upośledzenie umysłowe dziecka, a także wady układu kostnego. 

Źródłem jodu w pożywieniu są: owoce morza, ryby morskie, jodowana sól, woda wysokomineralizowana.

Dawka dzienna jodu to 150 μg. 

7. Kwas DHA

Kwas DHA jest potrzebny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka, a także jego wzroku. Niestety, bardzo często dzienna dieta kobiety w ciąży nie spełnia dobowego zapotrzebowania w kwasy tłuszczowe omega-3, w tym kwas DHA.

Źródłem kwasy DHA są owoce morza i ryby morskie. 

Dzienna dawka DHA to 200–300 mg DHA. Jeśli kobieta je niewielkie ilości ryb, to dawka ta może wynosić nawet 500 mg DHA dziennie.

Polecamy także:

Sprawdź, jak przebiega ciąża po in vitro. Czy jest inna i trudniejsza?

Starasz się o dziecko? Dowiedz się, jakie badania zrobić przed ciążą

Ciąża w cieniu raka, czyli szczęście przez łzy i „boskie dzieci”

Inni czytali również

Jak się przygotować do ciąży

 Moment poczęcia dziecka to duże zmiany dla obojga przyszłych... więcej

Jesteś w ciąży? Zobacz, czego nie robić, aby nie zaszkodzić sobie i dziecku

Ciąża to wyjątkowy czas, którego wyczekuje wiele par starających się o... więcej

Mdłości w ciąży: 10 domowych sposobów, aby zapobiec nudnościom i wymiotom

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Cieszy tym bardziej, gdy rodzice... więcej

Poród przez cesarskie cięcie: Co jeść, a czego unikać po cesarce? (+jadłospis)

Cesarskie cięcie to poważny zabieg chirurgiczny. Aby kobieta po cesarce... więcej

Komentarze: 2

Przed zajściem w ciążę lekarz zalecił mi branie kwasu foliowego, brałam folik i jak zaszłam w ciążę to przeszłam na folik mama, który brałam już do porodu. Folik mam też ma w składzie min wit. D i kw. DHA

Musi cos w tym byc, bo ja dopiero kiedy zaczelam suplementowac witamine d, kwas dha i kwas foliowy w koncu udalo mi sie zajsc w ciaze, ale tez po urodzenia maluszkowi tez podawalam witamine d z kwasem dha, bobik dha, to bardzo waznedla jego rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *