dieta-podczas-karmienia-piersia-nieplodnirazem

6 zasad podczas karmienia piersią – czyli dieta mamy a wartościowość pokarmu

Wiele matek zastanawia się, co jeść podczas karmienia piersią, aby nie szkodzić dziecku. Nierzadko matki opierają swoją wiedzę na krążących mitach i unikają wielu produktów. O tym, co faktycznie można jeść podczas karmienia piersią, opowiada nasz dietetyk Aleksandra Kołodziejczak.

Jem dobrze dla dobra dziecka

Macierzyństwo to ogromna odpowiedzialność, każda matka chce jak najlepiej dbać o swoje dziecko, jego zdrowie oraz jego odżywienie. Często jednak zapomina o sobie, gdyż jej priorytetem jest mały bobas. Nierzadko kwestia regularności posiłków oraz ich pełnowartościowego składu schodzi na bok, bo przecież są ważniejsze rzeczy i nie ma czasu się dobrze najeść. Otóż, dobrze jest zadbać również o siebie, bo dzięki temu fundujemy dziecku PEŁNOWARTOŚCIOWY POKARM, przystawiając go do piersi. Jednak co i jak jeść?

6 zasad podczas karmienia piersią:

  1. Ile karmić? Noworodki powinno karmić się piersią minimum do 6. miesiąca życia, a po upływie sześciu miesięcy zaleca się dalsze karmienie oraz podawanie pokarmów uzupełniających.
  2. Kaloryczność. Zapotrzebowanie matki karmiącej piersią przez pierwsze 6 miesięcy to około 500 kcal/dobę, po upływie tego czasu zmniejsza się ono do 400 kcal/dobę.
  3. Wapń. Dzienne zapotrzebowanie na wapń kobiety karmiącej piersią to około 100-1300 mg/dzień. Jego dostarczenie jest możliwe poprzez dobór odpowiednich produktów spożywczych. W przypadku kobiet, które mają nietolerancję laktozy lub alergię na białka mleka krowiego wówczas powinny one wprowadzić suplementy diety, które dostarczą wapń.
  4. Żelazo. Kobiety karmiące mają również większe zapotrzebowanie na żelazo, jednak spokojnie, nie trzeba biec do apteki, by kupić suplement diety, wystarczy dostarczyć go z pożywieniem. Dzienna dawka to około 20 mg/dobę.
  5. A co z dietą wege? Matki weganki, powinny powinny zwrócić uwagę na odpowiednią podaż w diecie takich składników jak: wapń, żelazo, witamina D, witamina B12 oraz białko.
  6. Co dalej? Dieta kobiety karmiącej powinna być oparta o piramidę żywieniową IŻŻ. Badania dowodzą również, iż prawidłowo zbilansowana dieta matki przekłada się na późniejsze odżywianie jej dziecka. Kobiety, które nie przywiązywały znaczącej wagi do swojego odżywiania również w przyszłości podawały swoim dzieciom mało wartościowe produkty.

Produkty bogate w wapń: mleko, jogurt naturalny, kefir, maślanka, ser żółty, sardynki, migdały, soja, figi suszone, otręby pszenne, tofu, mak, orzechy laskowe, fasola

Produkty bogate w żelazo: pietruszka nać, szpinak, żółtka jaj, burak, brzoskwinie, pestki dyni, sezam, kakao, tofu, orzechy, kasza jaglana i gryczana, soczewica

Czy karmienie piersią wystarczy, aby dziecko było najedzone?

Często przyszłe mamy martwią się, czy aby na pewno samo karmienie piersią wystarczy, czy dziecko będzie najedzone?

W mleku matki jest wystarczająca ilość energii, spokojnie niemowlę przez pierwsze 6 miesięcy swojego życia podwoi swoją masę ciała, spożywając mleko matki.

Jest również wiele zalet z karmienia piersią. Dzieci, które spożywają mleko matki, są w mniejszym stopniu narażone na wystąpienie w przyszłości ryzyka nadwagi i otyłości. Ponadto podczas karmienia piersią buduje się odporność dziecka. W mleku matki są zawarte składniki, które wspomagają rozwój jego mózgu oraz narządu wzroku.

Dieta w okresie laktacji: co jeść?

Dieta kobiety karmiącej nie musi być monotonna ani restrykcyjna, można jeść wszystko. Nie trzeba odstawiać mleka krowiego, pieczywa czy innych produktów, gdyż one nie są przyczyną kolek u dzieci. Jedyne co może spowodować odstawienie tych produktów, to złe samopoczucie matki oraz niedobory składników odżywczych w diecie.

Oczywiście są produkty, których należy unikać, ale nie są one tylko i wyłącznie na liście karmiących matek. Wiadomo nie od dziś, że zbyt duże spożycie słodyczy, picie alkoholu, palenie papierosów, tłuste potrawy, ostre przyprawy będą nam szkodzić. Bez wyjątku, czy karmimy piersią, czy nie. Jedynym produktem, który należy ograniczyć jest kawa – ze względu na swoje pobudzające właściwości.

Jeśli karmicie piersią lub w przyszłości będziecie chciały zacząć, warto jest śledzić wpisy Fundacji Promującej Karmienie Piersią – hafija.com.

Chcesz jeść zdrowo podczas karmienia piersią? Oto jadłospis

>>> czytaj dalej

  • Strony:
  • 1
  • 2

Inni czytali również

Dieta przy cukrzycy ciążowej – co jeść, aby nie zaszkodzić sobie i dziecku?

Ciąża to niezwykły czas dla kobiecego organizmu, często wiąże się ze... więcej

Dlaczego dziecko płacze w brzuchu mamy – niesamowite fakty o ciąży

Nareszcie jesteś w ciąży! Ten wspaniały czas skrywa także wiele... więcej

Standardy opieki okołoporodowej w Polsce. Na co może liczyć rodząca?

20 września 2012 r. Ministerstwo Zdrowia wprowadziło rozporządzenie... więcej

Seks w ciąży. Czy jest bezpieczny dla dziecka i każdej ciężarnej?

Test wyszedł pozytywnie. Po długich staraniach wreszcie zostaniecie... więcej

Komentarze: 2

Bardzo ciekawie prowadzona strona, mimo tego, ze temat jeszcze nie jest mi zbyt bliski, chetnie zagłębiam sie w poruszane tematy! A artykuł o karmieniu podrzucę przyjaciółce

Ciekawie i rzetelnie! Z pewnością wrócimy do tego wpisu po urodzeniu bobasa 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *